ІОП "ТЕХНОЛОГІЇ ДИСТАНЦІЙНОЇ ОСВІТИ"
Суббота, 27.04.2024, 11:40
Меню порталу
Пошук
Категории раздела
Дослідження з питань впровадження ДО [53]
Технології дистанційної освіти, інноваційні методи навчання, ІКТ в ВНЗ
Фізико-технічні дослідження [7]
мікро-, нано-, оптоелектроніка; акустика; технічна електроніка
Гуманітарні дослідження [2]
Філософія державного управління, соціокультурні дослідження
Розвиток творчості [11]
Методика преподавания естественнонаучных дисциплин [9]
Друзі порталу
Вища школа
Корисні посилання
МОН України

ДНУ "ІМЗО"

НАПН України

НАН України

Якість освіти

Educational Era

Нова українська школа

Університет менеджменту освіти

Педрада (портал освітян України)

Луганська облдержадміністрація

Управління молоді та спорту Луганської облдержадміністрації

Законодавство України

Електронні інформаційні ресурси Національної бібліотеки ім. Вернадського

Пошук поштових відправлень

Наше опитування
На якій спеціальності ви хотіли б навчатися дистанційно?
Всего ответов: 14
Статистика


Украина онлайн
Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Главная » Статьи » Дослідження з питань впровадження ДО

Фасетна класифікація інформаційно-комунікаційних технологій навчання студентів вишів

Воронкін О.С. Фасетна класифікація інформаційно-комунікаційних технологій навчання студентів вишів / О.С. Воронкін // Інформаційні технології – 2015 : зб. тез II Української конференції молодих науковців (м. Київ, 28-29 травня 2015). - С. 16-18.

 

Фасетна класифікація інформаційно-комунікаційних технологій навчання студентів вишів

Воронкін О.С.

Державний заклад „Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, м. Старобільськ

 

Проблема класифікації інформаційно-комунікаційних технологій навчання (ІІКТН) належить до найбільш важливих і неоднозначно вирішуваних. У широкому розумінні, класифікація це система супідрядних понять (класів, об’єктів) будь-якої галузі знань, що представляється у вигляді схем (таблиць) і використовується як засіб для встановлення зв’язків між цими поняттями чи класами об’єктів, а також для точного орієнтування в різноманітті понять або відповідних об’єктів.

Спроби розробити класифікацію технічних засобів навчання, навчаючих машин, ІКТ, інформаційних систем, програмних засобів робилися на протязі їх еволюційного розвитку та використання у навчальному процесі. Таких класифікаційних рішень дослідниками запропоновано величезну кількість в залежності від аспектів розгляду та виявлених ознак. У той же час жодна із них не може бути вичерпною.

Праць, присвячених класифікації ІКТН нами виявлено не було. Все це зумовлює необхідність розробки такої класифікації, яка б узагальнювала основні психолого-педагогічні концепції навчання та відображала сучасні реалії застосування ІКТ у навчальному процесі вишів. На думку Ю. Машбиця, найбільш суттєве обмеження у спробах створити наукову класифікацію ІКТН пов’язане з тим, що автори подібних класифікацій прагнуть знайти для них одну основу. Найголовніша вимога до класифікації полягає в тому, що вона має бути багатоаспектною, оскільки технологія навчання включає різноманітні способи реалізації [1]. Саме тому перспективним для подальшої систематизації ІКТН ми вважаємо фасетний метод класифікації, який припускає паралельний поділ множини об’єктів на незалежні класифікаційні угруповання. У даному дослідженні ми дотримуємося терміна „ІКТН” у визначенні П. Образцова дидактичний процес, організований з використанням сукупності принципово нових засобів і методів опрацювання даних (методів навчання), які впроваджуються у системи навчання й являють собою цілеспрямоване створення, передачу, зберігання й відображення інформаційних продуктів (даних, знаній, ідей) з якнайменшими витратами та у відповідності до закономірностей пізнавальної діяльності учнів”.

Узагальнюючи теоретичний і практичний досвід систематизації технологій навчання та ІКТ в освіті, пропонуємо власну класифікацію ІКТН, яка виокремлює декілька підстав: а) технологія організації навчального процесу: предметно орієнтованаособистісно орієнтована; партнерська (технологія співробітництва); б) психолого-педагогічна концепція: біхевіористська; прагматистська; когнітивістська; конструктивістська; коннективістська; в) студент: об’єкт навчального процесу; суб’єкт навчального процесу; активний творець свого знання з психологічними особливостями; самостійний творець свого знання, який бачить міжпредметні зв’язки; г) викладач: оператор дидактичних засобів; керівник; помічник (наставник); співучасник; д) принцип: поведінка це реакція на стимули; навчання через практику; студент активний творець своїх знань.

Схема, що відображає звязок технологій організації навчально-виховного процесу з основними психолого-педагогічними концепціями, представлена ​​в роботі автора [2, с. 30]. Так, біхевіоризм дав поштовх до створення системи програмованого навчання. Прагматична педагогіка вперше привернула увагу викладачів до особистості учня. Під її впливом почалося впровадження в навчальну роботу методу проектів, „навчання через практику. Когнітивізм дозволив поглянути на процес навчання з погляду теорії про перетворення інформації в мозку людини. Конструктивізм поставив студента в центр навчального процесу, де той самостійно ставить питання, проводить дослідження і робить висновки. Конектівізм спрямований на створення і підтримку мережних соціальних зв’язків (які є тимчасовими і дуже гнучкими). Оцінювання в конективістській педагогіці поєднує в собі оцінювання як викладачем і колегами, так і саморефлексію.

Запропонована класифікація представляється корисною, тому що вона дозволяє упорядкувати численні і, в значній мірі, різнорідні явища, від яких залежить ефективність технологій навчання. Класифікацію можна покращувати (доповнювати) із додаванням нових фасетів, наприклад, таких як: форма навчання (очна, заочна, дистанційна); форма навчальної діяльності (лекція, практика, семінар, консультація, практичне та лабораторне заняття); метод навчання (інформаційно-рецептивний, репродуктивний, проблемне викладання, частково пошуковий, дослідницький); тип навчання (формальне, неформальне, інформальне, соціальне навчання); тип аудиторії (абітурієнти, студенти, викладачі, адміністрація навчальних закладів); рівень охоплення аудиторії (індивідуальний, груповий, колективний, масовий); завдання застосування (навчання, профорієнтація, дозвілля, викладання); технологія використання (локальна, глобальна / мережна, комбінована); форма взаємодії викладача та учня (синхронна, асинхронна) тощо.

 

Список використаних джерел

1. Машбиц Е. И. Психолого-педагогические проблемы компьютеризации обучения / Е. И. Машбиц. – М. : Педагогика, 1988. – 192 с.

2. Воронкін О. С. Основи використання інформаційно-комп’ютерних технологій в сучасній вищій школі : навч. посіб. / О. С. Воронкін. – Луганськ : Вид-во ЛДІКМ, 2011. – 156 с.

Категория: Дослідження з питань впровадження ДО | Добавил: voronkin (27.09.2015) | Автор: Воронкін Олексій Сергійович E W
Просмотров: 966 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Українські свята
Праздники Украины
Форма входа
Edutopia RSS
ІОП "Технології дистанційної освіти" © Lugansk, Ukraine, 2024 Конструктор сайтов - uCoz