Сьогодні особливо
актуальною в освіті стає проблема створення умов для розвитку духовної та
творчої особистості. Важливими рисами такої особистості, на нашу думку, є
здатність до творчого сприйняття світу; соціальна активність та ініціатива;
вміння висловити свої почуття, думки; дати оцінку побаченому, почутому; здатність
до емпатії, розуміння позиції, поглядів іншого; потяг до самовдосконалення та
самоосвіти протягом життя та ін.
Таким чином
відродження гуманної шкільної освіти ґрунтується на ідеях самоцінності та
унікальності особистості дитини, необхідності розвитку її творчих здібностей,
потреб та інтересів у навчальній діяльності. Творчість людини – необхідна умова
повноцінного життя, яка сприяє її становленню як творця і проектувальника
власної долі.
На цьому акцентовано
увагу у нормативних документах нашої держави. Зокрема, у Національній доктрині
розвитку освіти наголошено, що однією з провідних цілей освіти є „...створення
умов для особистісного розвитку і творчої самореалізації кожного громадянина
України”. У Концепції загальної середньої освіти (12-річна школа) зазначено
важливість різнобічного розвитку індивідуальності дитини на основі виявлення її
задатків і здібностей, формування ціннісних орієнтацій, задоволення інтересів і
потреб. Отже, для сучасної початкової школи пошук шляхів та засобів розвитку
творчих здібностей учнів у різних сферах діяльності постає як актуальна проблема.
Водночас незважаючи
на проголошення у нормативних документах пріоритетність творчого розвитку
учнів, шкільна освіта так і не переорієнтувалась на нові пріоритети – як і
раніше репродуктивна діяльність займає основну частину дорогоцінного шкільного
життя, по закінченні навчання значна частина випускників виявляється
безпорадною при розв’язуванні нестандартних життєвих задач, що вимагають
самостійності мислення, оригінальних підходів та сміливості ідей.
|