XXI століття висуває до освіти якісно
нові вимоги. Глобалізація, швидка зміна технологій, утвердження пріоритетів
сталого розвитку суспільства зумовлюють зростання ролі освіти. Життя в умовах
демократії, ринку, новітніх науково-інформаційних технологій стає
невідворотною перспективою. Все це робить своєрідний виклик освіті, зумовлює потребу
її радикальної модернізації за рахунок прискореного, випереджувального
інноваційного розвитку, забезпечення умов для розвитку, самоствердження і
самореалізації особистості впродовж життя.
У нових соціально-економічних умовах
професійна вища освіта підтверджує свій найвищий статус, оскільки саме вона
сприяє переходу до інформаційного суспільства, а отже, і формуванню
пріоритетів розвитку держави. Високоосвічена молодь — головний стратегічний резерв
соціально-економічних реформ в Україні, без якого неможливий подальший
розвиток суспільства. Прагнучи набути статусу розвиненої країни, Україна
підтримує розвиток багатоступеневої системи освіти, зростання інтелектуального
потенціалу суспільства: адже, за прогнозами ЮНЕСКО, рівня національного
добробуту, що відповідає світовим стандартам, досягнуть лише ті країни, працездатне
населення яких на 40—60 відсотків будуть становити особи з вищою освітою.
Дуже красномовним є те, що Україна із
46-мільйонним населенням має один із найвищих у світі індексів освіченості (98
%) і це незважаючи на певний спад у
розвитку високотехнологічного виробництва, однією з визначальних ланок якого
була кібернетика. Система вищої освіти в Україні має складну багаторівневу
структуру і включає базову та повну вищу освіту,
післядипломну освіту, аспірантуру, докторантуру. Установлені відповідні освітні
рівні базової вищої і повної вищої освіти. Визначені також відповідні
освітньо-кваліфікаційні рівні молодшого спеціаліста, бакалавра,
спеціаліста/магістра та наукові ступені кандидата і доктора наук.
Державна політика стосовно неперервної
освіти повинна здійснюватися з урахуванням світових тенденцій розвитку освіти впродовж
життя, соціально-економічних, технологічних та соціокультурних змін. На порядку
денному введення прийнятої в Європі градації дипломів,
ступенів, академічних кваліфікацій і доповнень до дипломів, створення умов для розширення мобільності
студентів, викладачів і дослідників. Отже, інноваційність в сфері вищої
освіти, пов'язана, в першу чергу, із масовим впровадженням у навчальний процес
інформаційно-комунікаційних технологій і дистанційної форми навчання, а також
із залученням до викладання у вищих навчальних закладах професіоналів у
галузі інформаційно-комунікаційних технологій з діючих успішних компаній,
стає найважливішим компонентом соціально-економічного розвитку.
Найближчим часом необхідно розроблення інноваційних
систем діагностики й моніторингу якості дистанційної підготовки фахівців,
впровадження державних навчальних стандартів, створення і підтримка єдиного
інформаційно-навчального простору всіх ВНЗ України. Вирішення потребує і
питання щодо реалізації повноцінної дистанційної освіти як основної форми
навчання. Освіта, таким чином, перетворюється на пріоритетну умову національного
розвитку сьогодення.
Згідно з указом Президента України № 926/2010 "Про
заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні" 2011
рік оголошено Роком освіти та інформаційного суспільства.
|