Анотація
У
статті на основі широкого кола джерел і матеріалів здійснено спробу
узагальнюючого дослідження еволюції комп’ютерних технологій підтримки
навчання студентів вишів України, починаючи з другої половини 50-х років
до початку 90-х років ХХ ст. Виявлено чотири історичних етапи: 1) поява
алгоритмів програмованого навчання; 2) виникнення автоматизованих
технологій для підтримки навчання; 3) поява перших систем комп’ютерного
навчання і розвиток навчальних середовищ; 4) комплексний розвиток
комп’ютерної техніки і технологій, розробка інтелектуальних навчальних
систем і систем віртуальної реальності.
Abstract
The
article presents results of a synthesis study of the evolution of
computer technologies to support students studying at the universities
of Ukraine since the second half of 50th to the early of 90th of the
twentieth century. Research was conducted on the basis of a wide range
of sources and materials. There are four historical stages highlighted:
1) the emergence of algorithms of programmed learning; 2) the emergence
of automated technologies to support studying; 3) the birth of the first
computer training systems and the development of learning environment;
4) an integrated development of computer technology, the development of
intelligent tutoring systems and virtual reality systems.