ГРАФ ТВІТТЕР-МЕРЕЖІ ЯК ЗАСІБ АНАЛІЗУ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКІВ ІЗ АУДИТОРІЄЮ У ВІДКРИТОМУ ДИСТАНЦІЙНОМУ КУРСІ
ГРАФ ТВІТТЕР-МЕРЕЖІ ЯК ЗАСІБ АНАЛІЗУ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКІВ ІЗ АУДИТОРІЄЮ У ВІДКРИТОМУ ДИСТАНЦІЙНОМУ КУРСІ О. С. Воронкін Луганська державна академія культури і мистецтв
Воронкін О. С. Граф твіттер-мережі як
засіб аналізу взаємозв’язків із аудиторією у відкритому дистанційному
курсі / О. С. Воронкін // Інформаційні
процеси і технології "Інформатика-2013” : матеріали VI-ої міжнародної
науково-практичної конференції молодих учених і студентів, Севастополь,
22–26 квіт. 2013 р. – Севастополь : ВЕБЕР, 2013. – С. 151-153.
Twitter
(від англ. twitter
– щебетати) –
міжнародна соціальна мережа мікроблогів,
яка дозволяє користувачам надсилати
текстові повідомлення до 140 символів,
використовуючи SMS, служби миттєвих
повідомлень і сторонні програми-клієнти.
Фактично twitter
– це інструмент збору та аналізу
потенційної інформації, а також
експертні оцінки та ефективна система
налагодження контактіву реальному
часі [1].
Історія twitter
розпочалася в березні 2006 року як
науково-дослідницький проект компанії
Odeo (Сан-Франциско). Сьогодні цю мережу
використовують для проведення досліджень
й опитувань, установлення нових
контактів, ведення діалогу з науковцями
та викладачами – twitter
здійснює в середньому 1,6 млрд. пошукових
запитів у день [2].
На протязі останніх років twitter
займає перше місце у рейтингу програмних
продуктів, які можуть використовуватися
в хмарних обчисленнях (за даними
Англійського центру "The
Centre for Learning & Performance Technologies”).
Цей сервіс також використовується у
практиці масових відкритих дистанційних
курсів, реалізованих на ідеях конективізму.
М. Ренкін, професор
університету штату Техас, одна з перших
у світі стала застосовувати twitter
на своїх заняттях. Вона запропонувала
студентам створити twitter-сторінки
і, перебуваючи в аудиторії, надсилати
свої ідеї та запитання. Кількість
студентів, що активно обговорювали
тему збільшилася в десятки разів.
Подальші
дослідження показали, що twitter
у
навчальному процесі можна використовувати
для: а) комунікативної підтримки
семінарів; б) проведення мозкового
штурму в групі; в) вибору тем для майбутніх
семінарів; г) розміщення посилань на
навчальні матеріали; д) інформування
про зміни в розкладі занять; е)
консультування з того або іншого
запитання; є) слідкування за розвитком
та діяльністю конкретного студента;
ж) проведення опитувань. Крім того,
студенти, які слідкують за своїм
викладачем отримують ще й унікальну
можливість поглянути на останні новини
науки очима педагога.
Оскільки соціальна
значимість людей є різною, відповідно
різною є й потреби
оточення при вибудовуванні контактів.
Соціальна значимість людей визначається,
як правило, двома параметрами: їхніми
знаннями та їхнім положенням (зв'язками).
Усередині однієї і тієї ж сукупності
елементів можна побудувати різні типи
мереж. Сьогодні існує велика кількість
некомерційних програмних продуктів,
призначених для представлення структури
мережі у вигляді графів. Джерелом даних
про структуру мережі twitter служить API
(Application Programming Interface).
Мета роботи – привернути увагу
до використання
графа персональної навчальної мережі
як методувизначення
ролі, яку слухачі відіграють у відкритому
дистанційному курсі.
MentionMapp–
сервіс
розроблений
компанією Asterisq та
призначений для flash-візуалізації
графа
зв’язків між користувачами, які
використовують одні й ті самі хеш-тегі
у потоці twitter-повідомлень,
при цьому число згадувань впливає на
силу зв'язків – товщину лінії
(http://apps.asterisq.com/mentionmap).
Переміщаючись по графу можна переходити
від одного аккаунта до іншого.
NodeXL– плагін
для роботи з Microsoft Excel, дозволяє імпортувати
дані з Twitter,
Flickr,
YouTube,
Facebook
(http://nodexl.codeplex.com).
Забезпечує зручне графічне представлення
соціальної мережі
користувача. Граф зв’язків twitter-аккаунту
автора з іншими користувачами мережі
наведений на рис. 1.
Дослідження графа
комунікацій дозволяє проаналізувати
структуру навчальної
мережі того або іншого студента –
викладач
самостійно може оцінити ступінь залучення
студента (слухача) в процес
налагодження взаємин із аудиторією в
рамках дистанційного курсу. В якості
прикладу на рис. 2 представлено граф
комунікацій
автораз
іншими користувачами соціальної мережі
Facebook.
Рисунок
1 – Граф зв’язків
twitter-аккаунту
автора з іншими користувачами(алгоритм
Fruchterman-Reingold)
Рисунок
2 – Граф зв’язків аккаунту
автора з іншими користувачами соціальної
мережі Facebook (сервісyasiv – http://www.yasiv.com/facebook)
Подальший
інтерес представляє аналіз графа
комунікацій для вивчення навчальної
діяльності слухачів у відкритих
дистанційних курсах.
Бібліографічний список
1.
Воронкін О.С. Основи використання
інформаційно-комп’ютерних технологій
в сучасній вищій школі [Текст] : навч.
посіб. / О.С. Воронкін. – Луганськ: ЛДІКМ,
2011. – 156 с.