Воронкін О. С. Вплив
факторів еволюції та конвергенції на
інноваційні процеси в освіті на прикладі
мультимедіа / О. С. Воронкін // Нові
інформаційні технології в освіті для
всіх:
безперервна освіта
: матер.
VIII
міжнар. конф. (26 – 27 листоп. 2013 р., м. Київ).
– К., 2013. – С. 31 – 37.
ВПЛИВ
ФАКТОРІВ ЕВОЛЮЦІЇ ТА КОНВЕРГЕНЦІЇ НА
ІННОВАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ В ОСВІТІ НА ПРИКЛАДІ
МУЛЬТИМЕДІА
Воронкін
Олексій Сергійович
Комунальний
заклад „Луганський національний
університет
імені
Тараса Шевченка”
Стисло
розглянуті питання еволюції та
конвергенції мультимедіа в освіті.
Вступ
Історичні
процеси еволюції та конвергенції [1]
інформаційно комунікаційних технологій
(ІКТ) вплинули на цілий комплекс інновацій
в освіті, пов’язаних із використанням
мультимедіа.
На сьогодні робота по
впровадженню мультимедіа в освітню
сферу ведеться у двох напрямках [2].
Перший з них полягає в тому, що мультимедіа
використовують в навчальному процесі
як допоміжний засіб традиційної освітньої
системи. Впровадження мультимедіа у
рамках другого напрямку змінює зміст
і якість освіти, сприяє перегляду методів
і форм організації навчального процесу,
побудові онлайн курсів, заснованих на
принципах відкритості, доступності,
інтерактивності, неперервності й
масовості.
Історичні
етапи еволюції мультимедіа пов’язані
з інформаційними революціями – подіями,
коли кардинальні зміни у сфері обробки
інформації призводили до перетворення
суспільних відносин, придбання людським
суспільством нової якості [3] – відповідним
розвитком інформаційних технологій:
появою мовлення, винаходом писемності,
друкарством. Широке впровад-ження
технічних засобів підтримки навчання
в XX ст. (кіноапарат, слайд-проектор,
радіо, телевізор, різноманітні пристрої
звуко- та відеозапису, супутниковий
зв'язок, комп’ютер) відкрило доступ у
навчанні до широкого застосування
динамічного мультимедіа.
Становлення
й розвиток мультимедіа-технологій за
оцінками багатьох спеціалістів носить
бурхливий, вибуховий характер, що
безпосередньо пов’язано як з апаратною,
так і з програмною складовою.
Виділимо події,
які мали безпосередній вплив на еволюцію
мультимедіа.
Історичний
аспект розвитку мультимедіа в освіті
Передумовою
зародження комп’ютерних мультимедіа
технологій прийнято вважати концепцію
організації пам'яті „Memex” (від англ.
MEMory EXtension), запропоновану в 1945 р. науковим
радником президента Рузвельта Ваннівером
Бушем [1, 4]. Вона передбачала пошук
інформації відповідно до її смислового
змісту, а не по формальних ознаках. Ідея
знайшла свою комп'ютерну реалізацію
спочатку у вигляді системи гіпертексту
(система роботи з комбінаціями текстових
матеріалів) [5], а потім і гіпермедіа
(система, що працює з комбінацією графіки,
звуку, відео й анімації), і, нарешті, у
мультимедіа, що по'єднала в собі обидві
ці системи.
У
зв’язку з відсутністю комп'ютерної
техніки розробки В. Буша спочатку не
одержували великого поширення, однак
вже на початку шістдесятих років окремі
дослідники почали розвивати цю ідею
[6]. Так, в 1960 р. концепція „Memex” знайшла
своє застосування в першій гіпертекстовій
системі „Xanadu” Теда Нельсона. В 1960 р.
було запропоновано перший варіант
мультимедийной системи PLATO (англ. Program
Logic for Automated Teacher Operations – програмована
логічна система для автоматизованого
навчання), що була розроблена в Університеті
штату Іллінойс. В 1962-1963 р. Дуглас Енгельбарт
працює над проектом по „расширению
можливостей розуму” [7]. Під його
керівництвом було розроблено комп'ютерну
гіпертекстову систему NLS (On Line System). У
процесі її розробки Енгельбарт винайшов
ряд інноваційних пристроїв і концепцій
– маніпулятор типу „миша”, багатовіконний
інтерфейс, акордова клавіатура та ін.
Наприкінці 1960-х рр. корпорацією MITRE було
розроблено систему TICCIT (англ. Time Sharing
Interactive Computer Control Information Television – інтерак-тивна
комп'ютерна інформаційна телевізійна
система з розподілом часу). Так робилися
перші кроки по застосуванню мультимедіа
для вирішення окремих навчальних задач,
але обчислювальні можливості не були
доступними для широкої громадськості,
а ті які існували були великими, складними,
економічно затратними, і тому в першу
чергу орієнтованими на вчених і
дослідників.
З
початку 1970-х рр. розробляються
мультимедіа-додатки [4], що використовуються
в багатьох сферах життя й діяльності
людини, у тому числі, й в галузі освіти,
де особливе місце займають навчальні
мультимедійні продукти, які б дозволили
поглибити знання, підвищити ефективність
і скоротити терміни навчання. В 1973 р. В
дослідницькому центры Xerox PARC було
розроблено перший у світі комп’ютер
(Alto), що використовував метафори „робочого
столу” та графічного інтерфейсу
користувача. Xerox Alto був дослідним
прототипом, хоча й передбачалося, що
Alto буде випускатися серійно, але з різних
причин цього не було реалізовано. Разом
з тим, було вироблено кілька тисяч Alto,
значна частина яких використовувалася
в самому Xerox PARC і різних університетах.
У цей час з’явилися перші інтерактивні
доски Live Board [8].
В
1980 р. з’явився комп'ютерний гороскоп,
який за допомогою динаміка й програмувального
таймера синтезував розпливчасті усні
прогнози на кожен день та переміщав по
екрану зірки (зачатки анімації). В 1983 р.
компанія Apple анонсувала свій перший
настільний комп'ютер Lisa (local integrated systems
architecture), що використовував графічний
інтерфейс користувача (GUI), яким можна
було управляти за допомогою „миші”.
Ця модель коштувала $ 9995 і не увінчалася
успіхом, й в 1984 р. Apple випустила перший
комерційно успішний комп'ютер із
графічним інтерфейсом, що був здатний
працювати з настільними видавничими
системами. Розробка поклала початок по
створенню графіки й компонування
сторінок, їхнього дизайну. Так зароджувалася
технологія WYSIWYG (What You See Is What You Get – що
бачиш, те й отримуєш). Подальші процеси
по здешевленню виробництва персональних
комп'ютерів, технічні характеристики
яких постійно поліпшувалися, сприяли
різкому збільшенню темпів інформатизації.
В 1988 р. С. Джобс створює принципово новий
тип персонального комп'ютера – NeXT,
базові засоби мультимедіа якого закладені
в архітектуру, апаратні та програмні
засоби [10]. Основна ідея технології NeXT
– це робота з інтерфейсом SILK (Speech –
мовлення, Image – образ, Language – мова,
Knowledge – знання). Подальший сплеск інтересу
до застосування мультимедіа в гуманітарних
областях (у тому числі й освіті) прийнято
пов'язувати з ім'ям Білла Гейтса [9], якому
належить ідея створення та успішної
реалізації на практиці мультимедійного
(комерційного) продукту на основі
службової музейної інвентарної бази
даних.
На
початку 1990-х рр. гіпертекст представляв
нову, багатообіцяючу технологію, що
мала відносно велику кількість реалізацій
з одного боку, а з іншого боку робилися
спроби побудувати формальні моделі
гіпертекстових систем, які носили
скоріше описовий характер. В цей же час
було введено новий термін „віртуальна
реальність”. Розробників програмного
забезпечення анонсують розвиток
мультимедійних технологій пріоритетним.
В середені 90-х рр. з’являються перші
мультимедійні компакт-диски освітнього
характеру (енциклопедії, довідники,
тренажери). Наступний етап у розвитку
мультимедіа пов'язаний з появою
всесвітньої павутини. Ідея британського
вченого Т. Бернерс-Лі полягала в тому,
щоб застосувати гіпертекстову модель
до інформаційних ресурсів, розподілених
у мережі. Винахідник розробив технології,
які стали основою сучасної Всесвітньої
павутини, серед них: мова гіпертекстової
розмітки документів HTML, універсальний
спосіб адресації ресурсів у мережі URL,
протокол обміну гіпертекстовою
інформацією HTTP.
Еволюція
та конвергенція інформаційних технологій,
програмної індустрії й розвиток
можливостей персонального комп'ютера
створили ідеальне середовище для
технічної реалізації сучасних мультимедіа
[11]. Одним з найважливіших факторів у
сфері освіти стала ідея медіа-конвергенції
– це як окремі технології, так і голосові
(функції телефонії), бази даних (і похідні
додатки), відео-технології, які спільно
використовують ресурси й взаємодіють
один з одним, синергетично створюючи
нові оперативності [12].
До
питання ефективності навчального
мультимедіа
Численними
дослідженнями доведено, що зорові
аналізатори мають значно більш високу
пропускну здатність, ніж слухові. За
даними ЮНЕСКО [13], слухаючи людина
запам'ятовує тільки 15% навчальної
інформації, споглядаючи – 25%, а слухаючи
і споглядаючи одночасно – 65%, а якщо її
залучити до активних дій в процесі
вивчення, наприклад за допомогою
інтерактивних навчальних програм
(мультимедіа додатків), то частка
засвоєного може досягати 75% [14].
На
початку 2000-их років вчений Р. Майєр
провів ряд експериментів за різними
стратегіями викладання в різних
середовищах навчання, після чого їм
були сформульовані й запропоновані
наступні базові принципи ефективного
навчання із застосуванням мультимедіа
[15, 16]: 1) принцип мультимедійності –
навчання буде більш ефективним при
використанні тексту та ілюстрацій (слів
і зображень), ніж використання лише
тексту або графічних матеріалів; 2)
принцип просторового зв’язку – навчання
проходить ефективніше, коли пов’язані
за змістом текст і зображення знаходяться
близько один від одного, а не далеко; 3)
принцип тимчасового зв’язку – навчання
проходить ефективніше, коли пов’язані
за змістом слова зображення вимовляються
і представляються одночасно, а не
послідовно; 4) принцип логічності – при
навчанні за допомогою мультимедіа всі
зайві звуки і зображення повинні бути
видалені; 5) принцип модальності –
навчання проходить ефективніше при
використанні зображень і мовного
супроводу, ніж при використанні зображень
і тексту на екрані; 6) принцип надмірності
– навчання проходить ефективніше при
використанні анімації з мовним супроводом,
ніж при використанні анімації в супроводі
одночасно й мови, і тексту; 7) принцип
індивідуалізації – представлені вище
принципи ефективніше діють на слухачів
з низьким рівнем первинних знань і на
слухачів з найбільш розвиненою просторовою
уявою (з переважаючим візуальним типом
сприйняття).
Наявність
мультимедіа дає можливість збільшити
канали одночасного сприйняття інформації.
Найкращий результат досягається тоді,
коли учень (студент) використовує
одночасно (паралельно) два канали:
зоровий і слуховий, що поставляють
інформацію в такому обсязі, який не
допускає когнітивного перевантаження.
Висновки
Таким
чином, основними перевагами застосування
технологій мультимедіа в освіті є: 1)
наочне та образне подання інформації;
2) забезпечення індивідуалізації й
диференціації процесу навчання за
рахунок реалізації можливостей
інтерактивного діалогу (Андерсен, Брінк,
1997); 3) стимулювання когнітивних аспектів
навчання, таких як сприйняття й
усвідомлення інформації (Йонассен,
1996; Майєр, 1994); 4) підвищення мотивації
учнів (за рахунок емоційного впливу);
5) розвиток навичок спільної роботи та
колективного пізнання (Андерсен, Брінк,
1997); 6) розвиток у учнів більш глибокого
підходу до навчання (Хемблтон та ін.,
1998; Леймон та ін., 1993; Рамсден, 1992).
Для
успішних реалізацій зазначених цілей
потрібно грамотно представляти
мультимедійний навчальний матеріал,
для чого слід враховувати психологічні
особливості сприйняття й механізми
запам’ятовування інформації людиною
[2]. Так, запам’ятовування повинно
спиратися на різні види пам’яті (зорову,
слухову, емоційну, семантичну, процедурну),
використання кольорів повинно відповідати
психофізіологічним вимогам сприйняття
(заспокійливі кольори викликають
сонливий стан, стимулюючи діють як
подразник, а комбінації деяких пар
кольорів викликають стрес). Слід
пам’ятати: 1) використання в якості
фонового супроводу аудіо-додатків
(пісень, мелодій) та анімацій, що не
відповідають дидактичній меті, призводить
до швидкої стомлюваності, розсіювання
уваги та зниження продуктивності
навчання; 2) ємність і час утримання
інформації в сенсорній і короткочасній
пам'яті обмежена 7±2, тобто навчальні
об'єкти слід подавати згрупованими. З
метою організації уваги людини слід
використовувати заставки в фазі її
біологічного зниження.
Література
-
Манако А. Ф. Еволюція та конвергенція
інформаційних технологій підтримки
освіти та навчання // Нові інформаційні
технології в освіті для всіх: навчальні
середовища : тези VI міжнародної конф.
ITEA-2011. – К.: МННЦ, 2011. – С. 20–35.
- Воронкін О. С. Використання мультимедійних
презентацій у навчальному процесі //
Інтернет–Освіта–Наука: збірник праць
VIII міжнародної науково-технічної конф.
ІОН–2012 (1–5 жовтня 2012 р., м. Вінниця). –
Вінниця, 2012. – C.12–13.
-
Воронкін О.С. Основи використання
інформаційно-комп’ютерних технологій
в сучасній вищій школі: навч. посібник.
– Луганськ: Видавництво Луганського
державного інституту культури і мистецтв,
2011. – 156 с.
- Грибан О. Н. Мультимедиа технологии в
образовании: исторический аспект
рассмотрения [Электронный ресурс]. –
Режим доступа:
http://www.griban.ru/blog/13-multimedia-tehnologii-v-obrazovanii-istoricheskij-aspekt-rassmotrenija.html.
-
Коляса О. В. Історія гіпертексту та
передумови його виникнення [Електронний
ресурс] // Studia Linguistica : збірник наукових
праць, 2009. – Вип. 3. – Режим доступу:
http://www.philolog.univ.kiev.ua/library/zagal/Studia_Linguistica_3/119_124.pdf.
-
Купер И. Р. Гипертекст
как способ коммуникации [Электрон-ный
ресурс] – Режим доступа:
http://www.nir.ru/sj/sj/sj1-2-00kuper.html.
-
Engelbart D. C. A conceptual framework for the augmentation of man's
intellect
// Vistas in information handling. – Washington D.C. : Spartan
Books, 1963. – Vol. 1.
-
Elrod S., Pier K., Tang J., Welch B., Bruce R., Gold R., Goldberg D.,
Halasz F., Janssen W., Lee D., McCall K., Pedersen E. Liveboard: A
large interactive display supporting group meetings, presentations
and remote collaboration // In Proceedings of the conference on Human
factors in computing systems (May, Monterey (CA), USA). – ACM
press, 1992. – P. 599–607.
-
Майстренко Н. В., Майстренко А. В.
Мультимедийные технологии в САПР :
учебное пособие. – Тамбов: Изд-во Тамб.
гос. техн. ун-та, 2008. – Ч. 1. – 80 с.
-
Романчева Н. И. Информатика: учебное
пособие. – М.: МГТУ ГА, 2004. – Ч. 2. – 128 с.
-
Балыкина Е. Н., Комличенко В. Н., Сидорцов
В. Н. Мультимедиа системы. Попытка
сравнительной характеристики // Круг
идей: модели и технологии исторической
информатики: труды III конф. Ассоциации
„История и компьютер”. – М.: МГОА, 1996.
– С. 329–334.
-
Бачурина А. Ю. Сферы применения
мультимедийных технологий // Сборник
материалов VII Всероссийской
научно-технической конференции студентов,
аспирантов и молодых уче-ных, 2011.
[Электронный ресурс] – Режим доступа:
http://conf.sfu-kras.ru/sites/mn2011/thesis/s12/s12_01.pdf .
-
Андерсен Бент Б., Бринк Катя Ван Ден.
Мультимедиа в обра-зовании: специализированный
учебный курс – М.:
Дрофа, 2007. – 224 с.
-
Осин А. В. Мультимедиа в образовании:
контекст информатизации. – М.: Издательский
сервис, 2004. – 320 с.
-
Осадчий В. В. Мультимедійні курси у
професійній підготовці майбутніх
учителів // Педагогічний процес:
теорія і практика
: збірник наукових
праць, 2012. – № 2. – С. 117–128.
-
Mayer R. E. Multimedia Learning. – Cambridge: Cambridge University
Press, 2001.