Воронкін О.С. Психолого-педагогічні особливості дизайну мультимедійних навчальних систем: історичний аспект / О.С.Воронкін // Мультимедійні технології в освіті та інших сферах діяльності : тези доповідей науково-практичної конференції (Київ, 12-13 листопада 2014 р.). - К. : НАУ, 2014. - С. 19.
О.С. Воронкін
(ДЗ “Луганський національний університет ім. Т. Шевченка”, м. Луганськ)
Психолого-педагогічні особливості дизайну мультимедійних навчальних систем: історичний аспект
У 60-ті роки XX ст. термін “мультимедіа” використовувався для опису театралізованих шоу. Наприкінці 1970-х рp. цей термін означав сукупність засобів обробки й представлення відео-, аудіо- та друкованої інформації. Поява кольорових моніторів, розвиток комп'ютерної графіки дають новий імпульс у розробці навчальних систем. Використовуються колір, анімація, звук. Так виникає ідея мультимедіа. Навчальні комп’ютерні системи тепер розрізняються за ступенем узагальненості, абстрактності, співвідношення ілюстративного та теоретичного матеріалів [1]. Можливості апаратного та програмного забезпечення сприяють орієнтації на образність, емоційність і системність. Однак дидактична культура розробок є низькою (реалізація нових технічних можливостей значно випереджає дидактичну думку) – більшість розробників механічно переносять спосіб розташування тексту з книги на дисплей, при цьому не враховуються обсяг, темп зміни, особливості сприйняття, колірну гаму. Крім того намагання використовувати з максимальною повнотою графічні можливості призводило до швидкої стомлюваності очей [2, 3]. Навіть у 1990-х рр. проектування навчальних систем найчастіше здійснюється “від навчального предмета” і завершується програмною реалізацією без належного урахування психолого-педагогічних аспектів сприйняття. Внаслідок еволюційного процесу відбувається інтеграція мережевих інфраструктур, в результаті чого безперервно формуються умови для широкого впровадження в навчальний процес мережних технологій та розширення спектра форматів представлення навчальної інформації. Маніпуляції ресурсами навчальних мультимедіа стають складовою частиною діяльності масового користувача. Все це підвищує вимоги до викладача та актуалізує психолого-педагогічні дослідження щодо ефективності навчального мультимедіа. Змінюється сприйняття терміну мультимедіа – тепер під ним розуміють не тільки форму подання навчального матеріалу, а й технологію, ресурси, програмні та апаратні засоби. З метою закладення алгоритмів ефективності навчальних систем розроблюються моделі, що враховують фактори впливу мультимедіа на навчання [4].
Список використаних джерел
1. Машбиц Е. И. Психолого-педагогические проблемы компьютеризации обучения / Е. И. Машбиц. – М. : Педагогика, 1988. – 192 с.
2. Bork A. Design consideration / A. Bork ; ed. R. Shostak // Computers in composition instruction. – Oregon, 1984. – P. 51–56.
3. Durrett J. How to use color displays effectively: a look at the elements of color vision and their implications for programmers / J. Durrett, J. Trezona // Byte. – 1982. – № 4. – P. 50–53.
4. Hede T. Multimedia effects on learning: Design implications of an integrated model [Електронний ресурс] / T. Hede, A. Hede. – Режим доступу : http://www.ascilite.org.au/aset-archives/confs/2002/hede-t.html.
|