МАСШТАБНІ
ПРОЕКТИ З
РЕАЛІЗАЦІЇ ГЛОБАЛЬНОЇ ВІДКРИТОЇ
ОСВІТНЬОЇ ПАРАДИГМИ
О.С.
Воронкін
Україна,
Луганськ, Луганська державна академія
культури і мистецтв Воронкін О. С.
Масштабні проекти з реалізації глобальної відкритої освітньої парадигми
[Електронний ресурс] / О. С. Воронкін // Інформаційні технології в
освіті: особистість, освітній простір, методологія навчання, освітні
ресурси : матеріали науково-практичної конференції [IV Міжнародний
освітній Форум: "Особистість в єдиному освітньому просторі"] (1-26
квітня 2013 р., м. Запоріжжя). - Режим доступу : http://oeopkonf4.blogspot.com/p/4.html
У
сучасний час у світі спостерігається
інтенсивний процес зміни системних
властивостей освітньої системи, що
безпосередньо пов’язано з процесами
інформатизації та розвитком
інформаційно-комунікаційних технологій
(ІКТ), які є не просто технічною
інфраструктурою, а вже й глобальним
інструментом перерозподілу ідей, знань,
капіталу та праці [1].
Формується
відкритий освітній простір.
Питанням
інформатизації освіти й
впровадження новітніх ІКТ в освітню
сферу в Україні приділяється доволі
значна увага. Зокрема ухвалено низку
Законів й урядових документів, серед
яких: Закон
України від
4.02.1998р. № 74/98-ВР „Про
Національну програму інформатизації”,
Закон України від 9.01.2007р. №
537-V
„Про
основні засади розвитку інформаційного
суспільства в Україні на 2007-2015 рр.”,
Указ Президента України від 17.04.2002р. №
347/2002 „Про
Національну доктрину розвитку освіти”,
„Положення
про дистанційне навчання”
(затверджене наказом
МОН України від 21.01.2004 № 40),
Указ
Президента України від 30.09.2010р. № 926/2010
„Про
заходи щодо забезпечення пріоритетного
розвитку освіти в Україні”, Концепція
впровадження медіаосвіти в Україні
(постанова Президії
Національної академії педагогічних
наук України,
протокол від 20.05.2010р. № 1-7/6-150), Наказ
МОНмолодьспорту України від 14.11.2011р. №
1301 „Щодо
забезпечення
розвитку
освіти у сфері інформаційних технологій
на період до 2013 року”, „Національна
стратегія розвитку освіти в Україні на
2012-2021 роки” та ряд інших підзаконних
нормативних актів. Інновації стосуються
й навчального процесу загальноосвітніх
навчальних закладів, так уваги
заслуговують: наказ Міністерства освіти
і науки України від 29.12.2009р. № 1231 „Про
впровадження науково-педагогічного
проекту „Дистанційне
навчання учнів” та наказ Міністерства
освіти і науки, молоді та спорту України
від 27.07.2011р. № 886 „Про
проведення Всеукраїнського експерименту
з упровадження медіаосвіти в
навчально-виховний процес загальноосвітніх
навчальних закладів України”, а також
Постанова Кабінету Міністрів України
від 13.04.2011р. № 494 „Про
затвердження Державної цільової програми
впровадження у навчально-виховний
процес загальноосвітніх навчальних
закладів інформаційно-комунікаційних
технологій „Сто
відсотків”
на період до 2015 року”.
До
глобальних тенденцій вищої освіти
відносяться: абсолютний ріст числа
студентів, інтернаціоналізація,
збільшення числа робітників сфери вищої
освіти, комп'ютеризація (інформатизація),
розвиток дистанційних освітніх технологій
[2]. Поступово знімаються тимчасові
бар’єри і обмеження, формуються соціальні
й психологічні передумови моделі
відкритої освіти, яка передбачає [3]:
відкритість для
суспільства навчальних матеріалів;
відкритість
навчального процесу та доступність
якісних інструментів колективної
роботи з різноманітними освітніми
матеріалами та вільного обміну досвідом;
відкритість
результатів навчальної діяльності;
відкритість
результатів наукових досліджень
незалежно
від географічних;
соціально-економічних й інших факторів.
Таким
чином, відкрита
освіта
є системою організаційних, педагогічних
й інформаційних технологій, у якій
реалізуються відкриті стандарти на
інтерфейси, формати й протоколи обміну
інформацією з метою забезпечення
прозорої діяльності, мобільності,
стабільності, ефективності й безперервності
процесу пізнання. В системі відкритої
освіти у кожного учня з’являється
можливість обирати мету, зміст, спосіб,
місце й час навчання, а у навчальних
закладів – можливість різними шляхами
здійснювати надання освітніх послуг,
які відповідатимуть вимогам ринку праці
й соціальним потребам. Відкритість
системи освіти пов’язана з її
орієнтованістю на цілісний неподільний
світ, його глобальні проблеми та
інтеграцію у світові освітні структури.
Розбудова
відкритого
освітнього простору,
тобто середовища, в якому у відкритому
доступі існує, циркулює й розповсюджується
інформація, надає ряд переваг щодо
оперативності її отримання [4]. Основою
для створення відкритого освітнього
простору стали web-технології та технології
„хмарних
обчислень”
(англ.
cloud
computing).
При
використанні найбільш
популярної моделі хмарних (розподілених)
обчислень SAAS (від англ. Software as a Service)
програмне забезпечення на зовнішніх
серверах надається користувачеві як
Інтернет-сервіс. Користувач має доступ
до власних даних, але не може управляти
і не повинен піклуватися про інфраструктуру,
операційну систему і власне програмне
забезпечення, з яким він працює. Програмне
забезпечення як сервіс включає
платформу як сервіс та інфраструктуру
як сервіс. Розподілені обчислення
змінюють взаємодію людей і об’єктів
із цифровим світом, роблячи персональні
й мобільні пристрої домінуючим засобом
інформаційного доступу [5]. Це звільняє
людину від прив'язки до єдиного робочого
місця та відкриває максимальні можливості
отримання знань незалежно від географічних,
соціально-економічних та інших факторів.
З 2000
р. ініціативи по створенню в Інтернеті
відкритих освітніх ресурсів активно
підтримує ЮНЕСКО. У 2001 році Массачусетським
технологічним інститутом було анонсовано
проект MIT
OpenCourseWare
по розміщенню у
відкритому доступі матеріалів всіх
курсів інституту (конспекти лекцій,
домашні завдання, екзаменаційні питання,
відеозаписи лекцій). З 2003–2004 рр.
розпочинається бум соціальних мереж
(LinkedIn,
MySpace,
Facebook
та ін.).
В 2005
році канадський дослідник С. Даунс
запропонував нову філософію навчання
E-learning 2.0. В
2008 г. Дж. Сіменс
і
С. Даунс проводять
відкритий дистанційний курс „Конективізм
і
об’єднання знань”
(Connectivism
and Connective Knowledge),
на
який записалося
більше 2000
слухачів
з усього світу.
Для
того щоб охарактеризувати численність
слухачів дослідники Д. Кормьє і Б.
Александр запропонували термін –
„Масовий
відкритий дистанційний курс”
(від
англ. MOOC – massive open on-line course), де відкритість
означає безоплатний характер надання
освітніх послуг.
Останніми
роками проведено кілька десятків
відкритих дистанційних курсів.
В
якості прикладу можна навести наступні:
„Конективізм
та мережеві знання”
(2009
р.), тьютори – Дж. Сіменс і С. Даунс.
Кількість зареєстрованих осіб – понад
2200;
„Соціальні
сервіси та відкрита освіта”
(2010 р.), тьютор – А. Курос. Прийняло участь
понад 180 учасників;
„Навчання
й аналітика знань
–
2011”,
під керівництвом Дж.
Сіменса,
Прийняло участь понад 1500
учасників;
„Штучний
інтелект” – курс, ініційований в 2011
році професором Стенфордського
університету
С. Траном. Зареєструвалося понад 160000
слухачів із 190 країн світу.
Серед
вітчизняної практики проведення
відкритих
дистанційних курсів можна назвати
ініціативи НТУУ
„ХПІ”: „Стратегія
розвитку дистанційного навчання в
організації” (лютий-квітень
2011 р., зареєструвалося 45 осіб),
„Соціальні сервіси у дистанційному
навчанні” (травень-липень
2011 р., зареєструвалося 43 особи, число
відвідувачів приблизно
в два рази перевищує число зареєстрованих)
[6], „Дистанційне
навчання від А до Я” (2012 р.), „Проектування
в e-learning”
(2013 р.).
В
2011
році Гарвардський університет і
Массачусетський технологічний
інститут спільно розпочали роботу по
створенню освітньої некомерційної
платформи edX.
З часом до проекту приєдналися університет
Берклі, університет Техаса й Джорджтаунський
університет.
„Ми не лише робимо знання більш
доступними, ми дізнаємося більше про
сам навчальний процес”, – зауважив
президент Гарвардського університету
Дрю Фауст.
В
2012
році С. Тран, Д.
Ставенс і М. Сокольскі
створили власну освітню платформу
Udacity. На 5 березня 2013 року Udacity
пропонує 22 курси
(https://www.udacity.com/courses). Всі вони є безкоштовними.
З серпня 2012 року можна отримати сертифікат
про проходження дистанційного курсу
(для цього необхідно скласти екзамен
вартістю майже 90$). Особливістю Udacity є
те, що проект працює напряму з викладачами,
а не з університетами.
Ще
один потужний проект було
засновано професорами
Стенфордського університету Е. Енжі та
Д. Коллер – Coursera
[7].
Ініціативу
Стенфордського
університету
підтримали 33 університети з 8 країн
світу (США, Австралія,
Канада, Гонконг, Індія, Ізраїль, Швейцарія
та Великобританія).
У
проект було вкладено $16 млн., а перші
курси були запущені в березні 2012 року,
на які одночасно записалось понад 70000
слухачів. На
сьогоднішній день Coursera пропонує
понад 200 дистанційних курсів з аудиторією
в 1,7 млн. студентів.
Кількість
слухачів з України наближається до
десяти тисяч.
В
2012 році одинадцять
ВНЗ Великобританії (Королівський коледж,
навчальні заклади Бірмінгема, Брістоля,
Кардіффа, Східної Англії, Ексетера,
Ланкастера, Лідса, Саутгемптона, а також
Уорікський і Сент-Ендрюський університети)
вирішили створити власний (конкурентний
з Courcera
і EdX)
відкритий он-лайн проект FutureLearn.
Віце-президент
Відкритого університету М. Бін вважає,
що вища освіта повинна бути здатною до
впровадження інновацій у способи
одержання знань: „ті, хто нічого не
робитимуть у надії на те, що це просто
пройде – програють”.
Так у
світі з'явилося два типи масових відкритих
дистанційних курсів –
курси, організовані на ідеях конективізму
та формальні курси, які більш схожі на
традиційні LMS-курси (але організовані
на платформах Coursera, edХ). Щоб
їх розрізняти С. Даунс запропонував
ввести терміни: „cMOOC” і „xMOOC” [8].
Л. Лейн пропонує виділити ще третій тип
– задачно-орієнтовані дистанційні
курси (task-based MOOC).
Ці
масштабні проекти реалізують принципово
нові можливості передачі знань та
набувають широкої популярності серед
людей зі всього світу –
будь-яка людина може спиратися не
національну освітню систему, а на
відкриту глобальну.
У
жовтні–грудні
2011 року автором було проведено відкритий
дистанційний курс
„Вступ до фізики звуку”,
орієнтований
на старшокласників загальноосвітніх
навчальних закладів. У курсі виявили
бажання взяти 22 слухача з України,
близького та дальнього зарубіжжя
(зафіксовано більш 740
переглядів підсумкової web-сторінки
дистанційного курсу з результатами й
висновками).
З усіх учасників більш активними були
7 слухачів:
шість з України (Луганська область) і
один із США (Бостон). Найбільш високу
підготовленість показали тільки 2
слухача (практика організації відкритих
дистанційних курсів показує, що активно
працюють тільки 10-15% від усіх зареєстрованих
учасників).
Заняття
проходили у
віртуальних он-лайн класах у формі
вебінарів.
Під час яких використовувався
презентаційний супровід з демонстраційними
графічними матеріалами та анімаціями,
відбувався детальний
опис фізичних експериментів, що
доповнювалося достатньою кількістю
відео-супроводу (в середньому на 1 заняття
– 10 демонстрацій). Такий підхід сприяв
підвищенню зацікавленості та бажанню
учасників повторити експеримент
самостійно. На
навчальну, методичну й організаційну
роботу зі супроводу дистанційного курсу
автором було затрачено 137 академічних
годин. Уперше акцент відкритого
дистанційного курсу було зосереджено
на науково-дослідницькій роботі з
обдарованою молоддю. Під час вебінарів
використовувалися оригінальні тренажери.
Так, учень Сєверодонецького багатопрофільного
ліцею Т. Хохола створив демонстраційний
комплекс. У квітні 2012 р. ця робота зайняла
почесне III-є місце в заключному етапі
Всеукраїнського конкурсу-захисту
науково-дослідних робіт учнів-членів
Малої академії наук України.
Деякі
відповіді учасників
на питання підсумкової анкети щодо
вражень від курсу наведені нижче:
„Приймав
участь у такому заході
вперше. Особливо сподобалися наочні
приклади й доступність демонстрацій.
Інформація цікава, тому що в школі ми
її не вивачаємо. Курс допоміг краще
зрозуміти фізику звукових коливань і
хвиль, принципи утворення й поширення
хвиль у різних середовищах. Особливо
сподобалася тема по стоячим хвилям і
методам їхньої візуалізації”;
„Приймаю
участь у відкритому дистанційному
курсі вперше. Дуже сподобалася ця форма
навчання! Було б непогано залучати
якнайбільше слухачів у такі проекти!
Дуже сподобалося самому виступати з
доповіддю
– у платформі було зручно спілкуватися,
управляти слайдами й демонструвати
відео...”;
„Такі
проекти поки
рідкість на території України.
Дистанційний курс насичений за змістом:
охоплює всі аспекти даної теми,
супроводжується великим числом
демонстрацій... Особливо цінно те, що
деякі питання, що розглядалися у рамках
даного проекту, не висвітлюються в
шкільному курсі фізики (рівень
стандарту)…”;
„Багато
чула про дистанційне навчання, але
участь у подібному заході брала вперше.
Дуже
зручна форма. Найбільше сподобалися
цікаві наочні матеріали (демонстрації),
відкритість
дистанційного курсу і відсутність
жорсткого контролю”.
Література
Калініченко
Л. Л. Розвиток
інформаційно-комунікаційних технологій
в умовах інформаційної глобалізації
/ Л. Л. Калініченко // Проблеми економіки
транспорту. – 2011. – № 2. – С. 56-60.
Информационные
и коммуникационные технологии в
подготовке преподавателей : руководство
по планированию [Электронный ресурс]
/ Н.
Аллен, Дж. Андерсон, Н. Дэвис и др.
– Режим доступа :
http://www.ifap.ru/library/book273.pdf.
Здіорук С. І.
Формування
єдиного відкритого освітньо-наукового
простору :
аналітична доповідь
[Електронний
ресурс]
/ С. І. Здіорук, А.
Ю. Іщенко, М. М. Карпенко. – Режим доступу
:
http://www.niss.gov.ua/content/articles/files/Science_educational-e2f67.pdf.
Саакянц
М. С. Зміна
парадигми теорії ігрової діяльності
в сучасному освітньому просторі
[Електронний
ресурс] /
М. С. Саакянц.
– Режим доступу :
http://www.ukrdeti.com/firstforum/p51.html.
Згуровський
М.
З.
Оброблення наукових даних в умовах
інформаційного «буму» [Електронний
ресурс]
/
М.
З.
Згуровський, А.
І.
Петренко // Системні дослідження та
інформаційні технології. – 2012. – №2.
– С. 7–25. – Режим доступу
: http://journal.iasa.kpi.ua/arhiv/2012/No2/2012-n2-zgurovsky-text.
Кухаренко
В.
Н.
Навчальний
процес у масовому відкритому дистанційному
курсі [Електронний ресурс]
/ В.
Н.
Кухаренко
// Теорія і практика управління соціальними
системами.
– 2012.
–
№
1.
– С. 40–50.
– Режим
доступу
: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Tipuss/2012_1/Kuhar.pdf.
Coursera
[Електронний
ресурс] //
Вікіпедія : матеріал
вільної енциклопедії. – Режим доступу
: http://ru.wikipedia.org/wiki/Coursera. Massive
open
online
course
[Електронний ресурс] //
Вікіпедія : матеріал
вільної енциклопедії. – Режим доступу
: http://en.wikipedia.org/wiki/Massive_open_online_course.
Источник: https://docs.google.com/document/d/16-6gqrhhCQOTKxK5zrANKDyDEHf01dNwUidUf_ETvpo/edit |