ІОП "ТЕХНОЛОГІЇ ДИСТАНЦІЙНОЇ ОСВІТИ"
Среда, 27.11.2024, 18:44
Меню порталу
Пошук
Категории раздела
Дослідження з питань впровадження ДО [53]
Технології дистанційної освіти, інноваційні методи навчання, ІКТ в ВНЗ
Фізико-технічні дослідження [7]
мікро-, нано-, оптоелектроніка; акустика; технічна електроніка
Гуманітарні дослідження [2]
Філософія державного управління, соціокультурні дослідження
Розвиток творчості [11]
Методика преподавания естественнонаучных дисциплин [9]
Друзі порталу
Вища школа
Корисні посилання
МОН України

ДНУ "ІМЗО"

НАПН України

НАН України

Якість освіти

Educational Era

Нова українська школа

Університет менеджменту освіти

Педрада (портал освітян України)

Луганська облдержадміністрація

Управління молоді та спорту Луганської облдержадміністрації

Законодавство України

Електронні інформаційні ресурси Національної бібліотеки ім. Вернадського

Пошук поштових відправлень

Наше опитування
Що на ваш погляд є причиною низької популярності дистанційної освіти (ДО) в Україні?
Всего ответов: 22
Статистика


Украина онлайн
Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Главная » Статьи » Дослідження з питань впровадження ДО

АВТОМАТИЗОВАНИЙ ТЕКСТОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ: ВИКОРИСТАННЯ ДЕТЕКТОРІВ ІНТЕРНЕТ-ПЛАГІАТУ В АКАДЕМІЧНОМУ СЕКТОРІ
Автоматизований текстологічний аналіз: використання детекторів Інтернет-плагіату в академічному секторі

Воронкін О. С.

Луганська державна академія культури і мистецтв

Воронкін О. С. Автоматизований текстологічний аналіз: використання детекторів Інтернет-плагіату в академічному секторі / О. С. Воронкін // FOSS Lviv 2013 : збірник наукових праць третьої міжнародної науково-практичної конференції (18-21 квітня 2013 р., м. Львів). – Львів, 2013. – С. 38-40.


Плагіат, згідно Закону України „Про авторське право і суміжні права”, визначається як оприлюднення (опублікування), повністю або частково, чужого твору під іменем особи, яка не є автором цього твору [1]. Мова йде про привласнення авторства на чужий мистецький, науковий або інший твір чи роботу (на чуже відкриття, винахід чи раціоналізаторську пропозицію) або використання у своїх працях чужого твору без посилання на джерело запозичення та автора. За умови зазначення імені автора й джерела, допускається використання цитат (коротких уривків) з опублікованих творів в обсязі, виправданому поставленою метою. Зазначимо, що збіг думок та ідей також не може вважатися плагіатом.

Останнім часом запозичення текстових частин одержало широке поширення в академічному секторі. Цю тенденцію деякі вчені вже назвали „складовою частиною” сучасної науки [2, 3]. Окремі дослідники пропонують класифікувати плагіат на випадковий і добре продуманий – плагіат у замаскованому вигляді (наприклад, цілеспрямована заміна слів синонімами, заміна букв у слові англомовними (подібними за написанням), переформулювання речень – зміна порядку слів в них тощо).

До основних форм запозичення матеріалів відносять [4]: 1) повне або часткове копіювання тексту з одного джерела (при мінімальному редагуванні); 2) копіювання та компонування тексту з декількох джерел; 3) компонування власного та запозиченого матеріалу без належного цитування джерел; 4) переклад іншомовних матеріалів без посилань на першоджерела.

Більш розгорнуту класифікацію пропонують автори одного з найбільших англомовних ресурсів для виявлення плагіату TurnItIn [5]: 1) видання виконаної іншим автором роботи за свою без внесення в неї жодних змін (зустрічається у двох формах: використання матеріалу із опублікованого видання та використання послуг різноманітних фірм, які на замовлення пишуть роботи за будь-якими темами); 2) копіювання великої частини чужої роботи в свою без внесення в запозичене жодних змін; 3) копіювання інформації з кількох різних джерел без внесення в неї правок, але із самостійним написанням перехідних речень між скопійованими частинами; 4) внесення незначних правок у скопійований матеріал; 5) повне запозичення текстів з інших джерел, але цілковите їх перефразування; 6) видання власної опублікованої раніше роботи за нову.

У зв’язку з цим набуло актуальності питання використання систем автоматизованого текстологічного аналізу – детекторів плагіату. При цьому можна умовно виділити 2 підходи:

1) статистичний – використовується для виявлення співпадаючих фрагментів електронних текстів. Підхід не дозволяє автоматично з’ясувати чи є запозичений текст плагіатом (тобто використанням тексту якого-небудь джерела, не оформленим належним чином). Перефразування чужої роботи, використання синонімів та порушення правил цитування також виявити цим методом досить складно.

2) семантичний – використовується для аналізу змісту та синтаксичної інформації тексту. Цей підхід є найбільш точним, однак разом з тим він найбільш складний та трудомісткий з точки зору практичної реалізації (потребує аналізу омонімії).

Для текстологічного аналізу користувач передає на перевірку документ або вводить досліджуваний текст у спеціальне віконце програми (web-інтерфейсу). Текстові дані перетворюються системою та аналізуються за закладеним алгоритмом. Наприкінці користувач отримує звіт про проведену перевірку із наведенням джерел „запозичення”. Треба розуміти, що автоматизована перевірка дозволяє знайти джерело у своїй базі (або в Інтернет-мережі), але не визначає, чи є воно першоджерелом.

На сьогодні успішно використовується декілька версій програмного забезпечення для перевірки текстів на унікальність. Серед найбільш відомих web-сервісів можна назвати: „Антиплагиат”, „Istio”, „Text”, „SafeAssign”, „Turnitin” та ін. Серед програм: „Advego Plagiatus”, „Praide unique content analyzer”, „Плагиата.НЕТ”, „Еtxt Антиплагиат”, „Double Content Finder” та ін.

Антиплагиат” (http://www.antiplagiat.ru). Сервіс здійснює on-line пошук по значній кількості колекцій рефератів, контрольних робіт, підтримує доступ до бази даних дисертацій ВАК РФ. Тим не менш сервіс має деякі недоліки [6]. По-перше, система не здійснює пошук по всіх документах, доступних в Інтернет-мережі, це стосується зокрема тематичних сайтів і порталів новин. По-друге, це стосується обмеження обсягу тексту 3000 або 5000 символів (доступно після реєстрації).

Іstio (www.istio.com). Сервіс здійснює on-line пошук за допомогою Яндекс.xml і Yahoo.com. За результатами перевірки видається звіт про унікальність тексту разом із списком посилань на запозичений матеріал. Не підтримує власної бази. Сервіс надає додаткові засоби для аналізу текстів.

Advego Plagiatus” (http://advego.ru/plagiatus). Програма здійснює перевірку із використанням пошукових систем Google, Яндекс, Bing, Yahoo, Nigma. Максимальний обсяг тексту – 200000 символів. За результатами пошуку вказує унікальність тексту, кількість джерел і відсоток запозичених текстових частин із відповідними посиланнями. Є режим глибокої перевірки [6]. Не підтримує власної бази. Web-сервіс Advego Plagiatus (http://advego.ru/text/seo) надає додаткові можливості для аналізу текстів.

Praide unique content analyzer (http://www.nado.su/downloads.html). Програма використовує пошукові системи Google, Mail, Яндекс. Є можливість вибору та підключення інших пошукових систем. Перевірка здійснюється пасажами та шинглами, довжину яких можна змінювати. Підтримує ведення локальної бази оригінальних робіт.

Плагиата.НЕТ (http://www.mywebs.ru/plagiatanet.html). Здійснює перевірку унікальності тексту й контенту сайтів. Підтримує перевірку декількох сторінок або сайтів одночасно, працює з rtf-, doc-, docx-файлами. Дозволяє користувачу вести базу з оригінальними працями, не опублікованими в Інтернет-мережі.

Еtxt Антиплагиат” (http://www.etxt.ru/antiplagiat). Програма здійснює перевірку унікальності тексту й контенту сайтів. Підтримує пакетну перевірку файлів.

Незважаючи на велику кількість існуючих програмних рішень, жодне з них не може стати універсальним засобом перевірки на плагіат. При текстологічному аналізі у кожному програмному засобі існують певні обмеження, які обумовлені як кількістю порівнюваних джерел, так і можливостями розпізнавання текстів. У якості додаткового або альтернативного засобу виявлення запозичених фрагментів в Інтернет-мережі можна використовувати безпосередньо пошукові системи. Для пошуку точної фрази слід застосувати мову запитів, для цього досліджувану фразу слід помістити в лапки. Обмеженням при цьому є обсяг цитати, яку зможе опрацювати пошукова система (зокрема, для Google це фраза в 32 слова).

Література

  1. Закон України „Про авторське право і суміжні права” від 23.12.93 р. // ВВР України. – 1994. № 13. Редакція станом на 19.11.2012 р.

    2. Йосип Б. Плагіат як явище наукового буття / Б. Йосип // Юридичний вісник України. – 2008. – № 26. – С. 12.

    3. Вахонєва Т. М. Плагіат як різновид порушення авторських прав за законодавством України [Електронний ресурс] / Т. М. Вахонєва. – Режим доступу : http://www.law-property.in.ua/articles/article-3-of-the-conference/102-vahonyeva-tn-plagiarism-as-a-form-copyright-infringement-by-law-ukraine.html.

  1. Шарапов Р. В. Исследование плагиата в работах студентов [Электронный ресурс] / Р. В. Шарапов, Е. В. Шарапова // Диалог : материалы 18-ой Международной конференции (30 мая – 3 июня 2012 г.). – Режим доступа : http://www.dialog-21.ru/digests/dialog2012/materials/pdf/72.pdf.

  2. Плагіат : вільна енциклопедія Вікіпедія. – Режим доступа : http://uk.wikipedia.org/wiki/Плагіат.

  3. Шарапов Р. В. Анализ подходов к обнаружению заимствованных текстов / Р. В. Шарапов // Успехи современного естествознания. – 2011. – №3. – C. 47–49.




Источник: https://docs.google.com/file/d/0B2azM7lnwcJHMThPOEFjTTROMmM/edit
Категория: Дослідження з питань впровадження ДО | Добавил: voronkin (30.04.2013) | Автор: Воронкін Олексій Сергійович E W
Просмотров: 11989 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Українські свята
Праздники Украины
Форма входа
Edutopia RSS
ІОП "Технології дистанційної освіти" © Lugansk, Ukraine, 2024 Конструктор сайтов - uCoz